کرونا و کسب و کار اینترنتی

شیوع ویروس کرونا سلامت انسان ها را با تهدید جدی مواجه و باعث آسیب به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کسب و کارهای سنتی و خرده فروشی ها شد اما کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال فضای دیگری را تجربه نمود؛ ترس از برخورد با این بیماری و خانه نشینی و از طرفی رفع نیازهای خانواده اقبال عمومی به کسب و کارهای اینترنتی را دوچندان نمود.
به عبارتی خرید اینترنتی پاسخی به نگرانی های مردم در روزهای شیوع کرونا بوده و رونق کسب و کارهای آنلاین را فراهم نمود.
تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین همیشه مورد توصیه مشاوران کسب و کار بوده و پدیده جدیدی نیست اما همه گیری ویروس کرونا و متضرر شدن کسب و کارهای سنتی، باعث باعث شد تا فعالان اقتصادی تمرکز خود را بر فروش و ارائه خدمات در بستر اینترنت و آنلاین قرار دهند تا مشتریان با مشاهده قیمت و نظرات کارشناسی و استفاده بهینه از زمان، خرید مطمئنی را داشته باشند.
آمارهای جهانی نیز حکایت از رشد بالای تجارت الکترونیک و انجام بیش از یک میلیارد خرید در ۳۴ کشور دارد؛ به نحوی که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش شاخص خرید و کاهش ۲۵ درصدی خرده‌فروشی بوده است که بیش بیش بینی می گردد در سه ماه دوم نیز با کاهش ۷۵ درصد روبرو گردند.
عملکرد های اقتصادی و اجتماعی نشان می‌دهد مردم تمایل دارند تا کالاهای مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند و این مهم بستری را فراهم نموده تا کسب و کارها ضمن تطبیق خود با این نیاز و رویکرد؛ زمینه رشد خود را فراهم نمایند و از آنجا که استقبال مردم به تبع شیوع کرونا از هر کسب و کارها به یک نسبت نبوده؛ ضرورت بازنگری در نوع فعالیت و یا نوع ارائه خدمت برای کسب و کارهایی که از بروز این ویروس آسیب دیده اند به چشم می‌آید و حتی با تغییر نوع فعالیت فعلی خود به حوزه مورد توجه مردم؛ از سود بیشتری نیز برخوردار شوند.
توجه به اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه ظرفیت‌های اشتغال را توسعه و نقش موثری در کاهش تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد داشت و می طلبد تا همگان تلاش نمایند برای اعتماد ایجاد شده، زیرساخت‌های لازم و ضمانت های لازم برای حفظ این اعتماد را فراهم کنند و با انجام نظارت های لازم از فعالیت کسب و کارها در مجاری قانونی برای صیانت از اصل حفظ حقوق مصرف کنندگان و مرغوبیت کالا و قیمت اطمینان حاصل شود.

محمد حسین هوشنگی
کارشناس ارشد مدیریت

ارسال پاسخ